Desnor

Ferre Marnef (1994) volgde Grafische Vormgeving aan de School of Arts | KASK Gent. De conceptuele benadering van vorm bij KASK heeft hem geholpen snel zijn weg te vinden, ook buiten het grafische veld. Hij werkte voor vormgevers als Joris Kritis (2016) en Julie Peeters (2017) aan verschillende projecten, waaronder grafische identiteiten voor Netwerk Aalst, Kunstverein München en Mophradat, en kunstboeken voor o.a. Laure Prouvost, Hague Yang en Karel Martens. In zijn eigen grafische praktijk werkt hij nauw samen met dramaturge Bauke Lievens. De resultaten binnen haar onderzoek aan KASK, zoals de Open Letters to the Circus en Negotiating Distance, werden door Ferre vormgegeven. Andere samenwerkingen zijn bijvoorbeeld het boek Leegstond (2018) voor Toestand vzw en de kortfilm De Reconstructie (2016) van Timeau De Keyser en Pieter Dumoulin.

Desnor ontstond in 2012 onder de naam ‘Compagnie DeSnor’ als tweekoppig collectief: Ferre Marnef en Louis Janssen. Samen maakten ze Wie je op de rechterwang slaat, keer je ook je linkerwang toe (2012), Ideale Plaats (2013), #BOS (2014) en Galileo (2017).

Naast de voorstellingen die Ferre bij Desnor maakte, speelde hij in het werk van theatergezelschap Tibaldus: Yvonne, Prinses van Bourgondië (2016) en Het Huwelijk (2018). Verder speelt hij in voorstellingen van Ontroerend goed, Miet Warlop e.a.

Ferre Marnef: “In alles wat ik doe, probeer ik op zoek te gaan naar een ‘eerlijke vorm’. Voor mij is dat een humane vorm en dus een speelse vorm, omdat ik ervan overtuigd ben dat we in het spel echt mensen zijn. De mensen terug mensen laten zijn, is misschien wel waarom ik zo van theater en de kunsten hou. We leven in tijden waar vorm misleidende en groteske gedaantes aanneemt. Deze enge evolutie wil ik verslaan in verschillende media; dat kan een melodie, een lijn, een acte … zijn. Ik wil in de toekomst nog meer het raakpunt van mijn activiteiten opzoeken. Dit ga ik onderzoeken in een solovoorstelling waaraan ik dit jaar begin vanuit het werk van Francis Ponge, een Franse dichter.”


Louis Janssens (1995) studeerde in 2018 af aan de richting Drama, School of Arts|KASK Gent. Naast zijn werk met Ferre binnen Desnor maakte hij op school ook verschillende soloprojecten, waaronder Ouvertures (2016) dat ook op Tweetakt (Utrecht) te zien was. In 2018 maakte hij samen met Timo Sterckx zijn afstudeervoorstelling The Greatest Show on Earth, die hem de Horlait Dhapsensprijs (prijs voor afstudeerwerken) opleverde en een selectie voor TAZ#2018 (Oostende).

Desnor ontstond in 2012 onder de naam ‘Compagnie DeSnor’ als tweekoppig collectief: Ferre Marnef en Louis Janssen. Samen maakten ze Wie je op de rechterwang slaat, keer je ook je linkerwang toe (2012), Ideale Plaats (2013), #BOS (2014) en Galileo (2017).

Als speler was Janssens te zien in Villa Vivaldi van Muziektheater Transparant (2008), Pitsers van Tuning People & fABULEUS (2009) en IN KOOR! van CAMPO & de KOE (2017).

Louis Janssens: “Ik probeer altijd de spanning tussen maker en speler te zoeken. Spelen is voor mij een overwinning, een zoektocht. Het gaat erover dat ik steeds als maker aan het werk ben, maar in verschillende hoedanigheden. De ene keer is dat als danser in m’n eigen solo, de andere keer kruip ik in de rol van ‘regisseur’ die het podium overziet. Ik ben geïnteresseerd in het kleine tegenover het grote: hoe als jonge kunstenaar jezelf verhouden tot de geschiedenis, tot de kunstensector, tot een gebetonneerde canon? Hoe schep je ruimte in je denken, hoe zet je de dingen naar je hand? Ik thematiseer ambitie tot een werkwoord, wat steeds tot falen leidt: de onmogelijkheid van het grootse, het verlangen om de grenzen op te zoeken. Niet uit aanstellerigheid, maar uit nieuwsgierigheid.”

Toverberg