LevelUp

Esohe Weyden

Esohe Weyden (1999) is een spoken word artieste, slam poëet en presentatrice uit Antwerpen. Met woorden bekogelt ze sinds twee jaar zoveel mogelijk mensen vanop elk beschikbaar podium en vindt geen rust tot ze iedereen heeft geraakt. Met haar gedichten schetst ze beelden over hoe zij naar de wereld kijkt en met haar pen wijst ze naar het verleden en het heden, in de hoop ieder oor te inspireren. U kent haar wellicht wel als de vaste host van You On Stage en Mensen zeggen dingen Antwerpen en Gent of als finaliste van het Belgisch Kampioenschap Slam Poetry 2018. In 2017 behaalde ze brons in de muziek- en poëziewedstrijd Violencia en in datzelfde jaar mocht ze zichzelf de ‘slampioen’ van Merksem noemen na een overwinning in de lokale Poetry Slam in JC Bouckenborg.

Ramos Sama
Ramos Sama (1988) groeide als kind op in Angola waar hij eind jaren negentig in contact kwam met Kuduro, een Angolese muziek- en dansstijl. In die periode was dans veeleer een manier omgaan met moeilijke omstandigheden dan een professionele bezigheid. Later in Nederland en België kwam Ramos in contact met andere dansstijlen zoals Jazz, Modern, hiphop, house… Zo kreeg hij de kans om als danser en choreograaf samen te werken met Jos Dolstra Jazz Instituut (NL), LGU (Let’s go urban) en Osei bantu / Konichiwa crew Be waardoor hij zijn passie voor dans verder kon uitwerken. Uit zijn liefde voor dans ontstond niet veel later ook zijn passie voor muziek. Al van kinds af aan verzamelde hij platen van Zouk, Kizomba, Kuduro en Soulartiesten. Ook hier waaiert zijn interesse breed uit naar genres als hiphop, house, future, funk… Van daaruit begon hij te werken als dj en ging hij draaien op evenementen in Amsterdam en Berlijn. Ondertussen begon hij ook te producen en maakte zo samen met Lito Silva de muziek voor 25 hours van Osei Bantu.
Hij stampte zelf ook eigen events uit de grond, zoals shuttles voor lokale artiesten Antwerpen en omstreken.

Sesa
Sefora Sam (1997- voorlopig Sakina Shutsha) is een slam poet uit Antwerpen met Congolese roots. Ze is eenentwintig jaar en schrijft al sinds haar zesde in het Engels. Op haar vijftiende is ze laureaat voor Boost voor Talenten, een project van de Koning Boudewijnstichting en Sofina. Dat geeft haar de mogelijkheid om - samen met heel wat andere jongeren in België - te investeren in haar schrijftalent. Sefora gaat sinds 2016 voluit als artieste en zo brengt ze op haar negentiende in eigen beheer de dichtbundel The Thrill of Victory uit. Met thema’s als verdriet, woede, liefde, racisme en liefde voor het ik schrijft ze zichzelf door het leven. Ze verfilmt ook haar gedichten, geeft lezingen en poëzieworkshops en treedt op verschillende evenementen op. In 2017 heeft ze haar eigen podcast Sesa’s poetry op Agogo-Wave Radio. In de zomer van 2017 trekt ze naar het poëziefestival Brave New Voices in San Francisco waar ze de internationale organisatie Next Generation Speaks vertegenwoordigt. Net als haar motto “Veni, scripsi,vici” kwam ze, schreef ze en overwon ze.

Cristina Sapalo

Cristina Sapalo (1996) is afkomstig uit Luanda, Angola, en groeide op in Antwerpen. Ze is zangeres, singer-songwriter, pianist en studente. Ze heeft leren zingen op twaalfjarige leeftijd in de kerk, deed hier en daar mee aan talentenjachten. Op haar zeventiende deed ze auditie voor The Voice van Vlaanderen. Een paar jaar later werkte ze aan haar eerste single Alright en trad ze op in diverse Antwerpse podia. Momenteel probeert ze muziek en haar studies in Communicatiemanagement te combineren. Inspiratie haalt ze van Gospel, Soul/R&B artiesten als Kirk Franklin, Stevie Wonder en Lauryn Hill.

Laura Conde Tumbarell
Laura Conde Tumbarell (1995) danst sinds ze vier jaar is. Ze volgde een jazz dance-opleiding bij Dansatelier Marleen Sempels (DMS) in Leuven en ontdekte tijdens die opleiding binnen de hedendaagse dans ook andere disciplines waarin ze intensief lessen ging volgen. Toch merkte ze dat urban dance het meest ‘haar ding’ was, meer dan klassiek ballet of moderne dans. Intussen zit ze in haar master Overheidsmanagement- en beleid aan de KU Leuven en geeft ze danssessies bij BURn Leuven.

Mayvis Mintah
Mayvis Opoku Mintah (1995) is geboren en getogen in Leuven. Ze heeft altijd een passie gehad voor muziek en begon met zingen toen ze twaalf was. Ze nam ook deel aan verschillende talentenshows. Vervolgens is haar interesse in theater sterk gegroeid en nam ze deel aan een productie van Fabuleus, Limewire, wat ze “één van de beste momenten in mijn 23-jarige leven” noemt. In die periode kwam ze in contact met de organisatie Urban Woorden die haar hielp met haar eerste hosting job. Dat hosten beviel haar zeer: “Het voelt zo natuurlijk aan om voor mensen te staan en gewoon te ‘babbelen’ met een beetje humor.” Daarna werd ze radio host van 3DO Radio en dat lanceerde een nieuwe droom: een eigen radioshow bij de BBC. Misschien te hoog gegrepen, zegt ze, but a girl can dream! Doorheen al deze verschillende disciplines heeft nog een grote liefde ontdekt: MA(Y)KE-UP, haar eigen touch in make-up, een intense bezigheid die haar rust geeft. “Een gezicht een nieuw leven geven”, daar is het haar om te doen.

Monica Kamara
Monica Kamara (1997) is poetess en vrijwilliger bij Urban Woorden, workshopgever, boekenclub-begeleider en radiopresentatrice. Ze speelde mee in drie kortfilms (waaronder A Child Like Innocence en Girls Fact) die verschillende prijzen hebben gewonnen. Ze werkte eerder al samen met Mestizo Arts Festival, De Munt, Contacting the world, Pianofabriek, enz.

Soraya van Welsenis
Soraya van Welsenis (1889) is geboren en getogen in Rotterdam (NL), en woont sinds kort in Antwerpen. Ze studeerde Grieks en Latijn aan de universiteit van Amsterdam en gaf een tijdje les in deze talen aan de middelbare school. Deze dode talen zijn haar grote passie maar er brandt ook een creatief vuurtje in haar: van jongs af aan houdt ze van schrijven en toneelspelen. Jezelf op een creatieve manier uitdrukken is in haar leven tot nu toe een constante factor geweest. Sinds kort heeft ze zich compleet overgegeven aan haar grote passie voor spelen en nu studeert ze Acteren aan het Conservatorium in Antwerpen.

Roxette Chikua
Roxette Chikua (1992) heeft sinds ze negen is een grote liefde voor theater en dans. Ze nam via theater jeugdwerk kras jaarlijks deel aan verschillende producties tussen 2001 en 2007. Ze ging vervolgens theaterles volgen bij theatergezelschap Stromend Water (2001-2003). Kort daarna begon haar passie voor dans ook te groeien, ze volgde videoclip dance bij Dansateljee, en danste bij dansgroep MT en Yannick Mevela. In 2015 hervatte ze haar studies in Sociaal Cultureel Werk. Zo kunnen haar passie voor dans en haar engagement samenvallen in artistieke projecten op semi-professioneel niveau. Het is haar droom om eigen dans- en theatervoorstellingen te maken, zichzelf te blijven bijscholen en ooit te kunnen leven van haar artistiek werk.

Nouha Rannoun
Nouha Rannoun (1993) studeert Drama/spel aan het Ritcs te Brussel. Ze wil zich graag verdiepen in de theaterwereld waarin ze zoveel mogelijk soorten kunsten met elkaar wil verbinden. Daarnaast houdt ze zich bezig met slam poetry. Sinds ze deelnam aan het Slam ’t Stad werd ze gevraagd op verschillende podia in België en Nederland, o.m. Zomerfabriek, Mama’s open mic, Woordenwordenzinnen… Ze nam deel aan Studio Urbanization via het MAF. Verder is ze lid van het kunstencollectief Female Takeover dat volop bezig is met een nieuwe productie (première najaar 2018).


Zelda Fitzgerald
Zelda Fitzgerald (1988, Amsterdam) is Master of Ceremony a.k.a. ‘The Voice’. “De kunstvorm van Master of Ceremony is na de splitsing van hiphop en elektronische muziek verloren gegaan. De commercialisatie van hiphop en de minimalisering van elektronische muziek heeft gezorgd voor een simplificatie en digitalisering van de stemmen.” Alhoewel Zelda geen tegenstander is van het gebruik van nieuwe technologieën, vindt ze dat het maken van kwaliteitsvolle en tijdloze muziek onlosmakelijk verbonden is met pure geluiden en expressie. Door haar stem live te mengen met elektronische geluiden smelt de toekomst perfect samen met het verleden. Vanwege het unieke karakter van haar werk heeft ze kunnen optreden op locaties die geloven in de narratieven van de underground scene. In Amsterdam waren dit o.a. North Sea Jazz Venue, Paradiso, Milkshake Festival, Club Air. Daarnaast acteerde ze in de door NTR, Cinedans en Filmfonds gesubsidieerde film The Otherland waarbij zij de rol bekleedde als voodoo priesteres die met haar stem dansers spiritueel naar een hoger niveau tilt.Vier jaar geleden kwam Zelda in contact met de Vogue scene en is ze uitgegroeid tot dé stem van de Nederlandse en Belgische Vogue scene. In deze rol heeft zij gewerkt op balls in Nederland, België en steden zoals Parijs, Berlijn en New York. Deze interactie heeft een activistische laag toegevoegd aan haar werk. Als vrouw van Ghanese afkomst heeft ze affiniteit met gemarginaliseerde groepen. Omdat de Vogue scene een creatieve omgeving van ‘gemarginaliseerde’ groepen is ziet ze deze gemeenschap als haar kerk en wordt ze als club missionaris uitgezonden om de gospel van kwaliteit, gelijkheid en vrijheid te prediken en initiatieven op te zetten die een omgeving creëren waarin ze vrij kan bewegen.

I HATE MONDAYS